Projektové vedení
Branding
Stakeholder analýza
Rozhovory se zaměstnanci
Kompetitivní analýza
Prototypování
Guerilla testing
Copywriting
ŽIVOT 90 procházel redesignem brandu. Nezbytnou změnu, kterou musel učinit, byla tvorba propagačních materiálů. Cílem bylo sjednotit propagační materiály šesti sociálních služeb, tak aby působily jednotně, byly integrovány do nové komunikační strategie ŽIVOTa 90 a naplňovaly potřeby vedoucích a zaměstnanců sociálních služeb.
Senioři mají omezené možnosti zjišťování informací, často čelí různým obavám a strachu. Jsou vystaveni mnoha sdělením a jsou spíše opatrní. Bojí se svěřit se svými problémy a těžko hledají pomoc.
Vznik nových propagačních materiálů byl hodnocen pozitivně u partnerů, seniorů a kolegů ze sociálních služeb. Všechny služby zaznamenaly zvýšený zájem.
Ukázalo se, že tvorba propagačních materiálů metodou design thinkingu pomohla vytvořit materiály, které naplňují očekávání zaměstnanců, ale zároveň jsou srozumitelné pro cílovou skupinu, bylo také snazší najít konsenzus napříč organizací.
Hlavními stakeholdery byli vedoucí sociálních služeb.
Cílem této aktivity bylo zjistit, jaká mají vedoucí očekávání a co je pro ně zásadní při tvorbě nových letáků.
Každá sociální služba si vždy vytvářela propagační materiály dle vlastního zadání bez jasného zarámování. Výsledkem byly různé nosiče.
Otázky:
Co je pro vás zásadní při tvorbě nového letáku?
Čemu bychom se měli vyvarovat?
V jakém případě byste leták nemohl/a šířit?
Shrnutí:
V letácích bychom měli volit citlivá slova, která nevzbuzují obavy a strach, ale spíše naději, radost a pochopení.
Měl by obsahovat fotky našich seniorů a seniorek, nikoliv fotky z fotobanky.
Leták by měl být výstižný, krátký a s velkými písmeny, min. 16 px velikost písma.
Leták by neměl stigmatizovat a ukazovat seniory a seniorky jako nemohoucí, atp.
Cílem této aktivity bylo získat odpovědi od kolegů z linky důvěry a tísňové péče, kteří denně přicházejí do styku s desítkami seniorů.
Otázky
Jak byste popsali seniory, kteří využívají vaše sociální služby? Co je pro ně typické a čím jsou jiní než ostatní senioři?
Z čeho mívají senioři při využívání vaší služby strach a obavy?
Shrnutí:
V případě tísňové péče často sjednáváme instalaci služby s příbuznými nebo mladšími přáteli/sousedy.
Obecně mají senioři obavy z nových lidí a těžko si vybudovávají důvěru. Neví, co je čeká ve službě, když například zavolají na linku důvěry.
Řada z nich trpí různými nemoci (Alzheimer, Parkinson, různé formy neuropatie, zhoršená mobilita, atd.), jejich kognitivní schopnosti jsou tedy limitované.
Linka důvěry často slouží jako poskytování informací seniorům a funguje jako rozcestník pro další služby, nejen služby ŽIVOTa 90.
V případě seniorů žijících o samotě jsme jedni z mála, od koho mohou čerpat informace týkající se sociálních služeb.
Na základě výzkumné části jsme vytvořili textové prototypy, které využívaly jazyk bez odborných termínů a slov s negativními konotacemi (deprese, nemoc, atd.) Zvolili jsme formát DL.
Texty se skládaly z jednoduchých vět, které popisovaly konkrétní činnosti.
Využili jsme fotky, které vznikly přímo pro propagaci služeb.
Call to action je vždy číslo nebo odkaz na web, který je unikátní pro propagační materiály.
Testování probíhalo v komunitním centru ŽIVOTa 90. Bylo nahráváno na diktafon. Testovali jsme 6 druhů letáků v průběhu několika týdnů, abychom prototypy testovali s různými seniory.
Otázky
Jaké pocity ve vás materiál vzbuzuje?
Co vás zaujalo?
Jak se vám čte?
Zapojit do testování i další cílové skupiny (například příbuzné).
Zvážit barevnost, postupně se totiž ukázalo, že kombinace zelené a bílé není.
Dostatečně kontrastní a je pro seniory hůře čitelná.
Více pracovat s ikonografikami, byly využity pouze v jednom letáku.
Využívat negativní prostor a nesnažit se zaplnit volné místo.
Šířit povědomí a výhody design thinking uvnitř organizace.